PROGRAM PRIORYTETOWY "Moja Woda"
Ochrona zasobów wody oraz minimalizacja zjawiska suszy w Polsce poprzez zwiększenie poziomu retencji na terenie posesji przy budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz wykorzystywanie zgromadzonych wód opadowych i roztopowych, w tym dzięki rozwojowi zielono-niebieskiej infrastruktury.
Celem strategicznym jest podniesienie poziomu ochrony przed skutkami zmian klimatu oraz zagrożeń naturalnych.
Informacje ogólne
Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami nieruchomości , na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny , z wyłączeniem nieruchomości, dla której udzielono już dofinansowanie z Programu Moja Woda. Dofinansowanie dotyczy również właścicieli nieruchomości, na których dopiero planuje się budowę, lub na których rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jednak z zastrzeżeniem, że budynki te muszą zostać oddane do użytkowania zgodnie z prawem, przed złożeniem dokumentów do wypłaty. Oddanie do użytkowania może nastąpić albo poprzez uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie lub poprzez uprawomocnienie się zgłoszenia.Finansowanie obejmuje zakup, dostawę, montaż, budowę, uruchomienie instalacji:
- do zebrania wód opadowych (w tym roztopowych) z powierzchni nieprzepuszczalnych posesji, tj. z dachów, chodników, podjazdów (np. łapacze, wpusty, odwodnienie liniowe, przewody odprowadzające wody opadowe bez orynnowania),- do retencjonowania wód opadowych (w tym roztopowych) w gruncie (np. rozszczelnienie powierzchni nieprzepuszczalnych, studnie chłonne, drenaż, ogrody deszczowe – bez kosztów nasadzeń),
- do retencjonowania wód opadowych (w tym roztopowych) na dachach – zielone dachy (warstwa drenażowa), bez kosztów nasadzeń,
- do wykorzystania retencjonowanych wód opadowych (w tym roztopowych) (np. pompy, filtry, przewody, zraszacze, sterowniki, centrale dystrybucji wody, inne instalacje umożliwiające zagospodarowanie wody opadowej).
Jako wydatki kwalifikowane należy przyjąć wydatki na zakup komponentów, które są trwałą częścią systemu nawadniania/wykorzystania wód opadowych (w tym roztopowych) oraz koszty adaptacji elementów istniejących, które zostaną wykorzystane w instalacji.
Warunki:
- Minimalna wartość kosztu zadania 2 000 zł, minimalna łączna pojemność zbiornika/ów 2 m3.
- Dofinansowanie ma postać dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 000 zł.
- Okres kwalifikowalności kosztów od 01.06.2020 r. do 30.06.2024 r. ale inwestycja nie może być zakończona przed wpłynięciem wersji papierowej wniosku do Funduszu.
Kroki do uzyskania dofinansowania
1. Założyć konto na portalu beneficjenta na stronie https://portal.fos.wroc.pl/ (nie dotyczy osób posiadających już konto na portalu beneficjenta) w celu pobrania, wypełnienia i przesłania wniosku o dofinansowanie.
2. Pobrać, a następnie wypełnić aktywny formularz PDF wniosku o dofinansowanie, dostępny po zalogowaniu po lewej stronie w zakładce „Formularz wniosku „Moja Woda”. Po zakończeniu wypełniania należy sprawdzić poprawność wpisanych danych.
3. Wysłać wypełniony formularz wniosku do Funduszu za pomocą „SKRZYNKI PODAWCZEJ – PDF”– dostępnej na portalu beneficjenta.
4. Wydrukować wypełniony formularz wniosku wraz z załącznikami, podpisać i dostarczyć:
w wersji papierowej do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu:
ul. Jastrzębia 24, 53-148 Wrocław
w godzinach od 8:00 do 15:00 albo za pośrednictwem Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Dostarczone (w wersji elektronicznej za pośrednictwem portalu beneficjenta i w wersji papierowej albo za pośrednictwem ePUAP) formularze wniosków muszą posiadać taką samą sumę kontrolną umieszczoną na dokumencie, jak wersja przesłana przez Portal Beneficjenta.
Ocenie będą podlegać tylko te wnioski, które wpłynęły w terminie naboru, zostały przesłane za pośrednictwem portalu beneficjenta w formie elektronicznej (aktywny PDF) i została złożona ich podpisana wersja.
O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wpływu do WFOŚiGW w wersji papierowej albo na skrzynkę podawczą Funduszu znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Informujemy również, iż nabór wniosków może zostać zakończony albo wstrzymany, o czym będą Państwo informowani poprzez portal beneficjenta oraz stronę internetową https://wfosigw.wroclaw.pl/
Dofinansowanie "Moja Woda" w 6 krokach
1. Wykonanie kosztorysu inwestycji
Wybór odpowiedniego rozwiązania oraz oszacowanie kosztów inwestycji.
Można to zrobić we własnym zakresie lub skontaktować z pomocy firmy zewnętrznej.
2. Złożenie wniosku o dofinansowanie, wniosek można pobrać po zarejestrowaniu się na stronie internetowej odpowiedniego WFOŚiGW.
Dodatkowe załączniki to: zgoda właściciela nieruchomości na inwestycję zagospodarowania wody deszczowej oraz wykaz rzeczowo-finansowy inwestycji.
Na rozpatrzenie wniosku Fundusz ma czas do 60 dni.
3. Poszukiwanie wykonawcy inwestycji
W przypadku montażu zbiorników naziemnych montaż to tak naprawdę wykonanie przyłączenia do rury spustowej, większość osób decyduje się na samodzielny montaż.
Przy samodzielnym wykonaniu instalacji, podczas rozliczaniu inwestycji, należy złożyć stosowne oświadczenie w tej sprawie.
4. Rozpatrzenie wniosku i podpisanie umowy
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przysyłane jest pismo wraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Potwierdzenie to oznacza zawarcie umowy na warunkach, które zostały złożone we wniosku o dofinansowanie.
Od tego momentu możemy rozpocząć realizację swojej inwestycji zagospodarowania wody deszczowej.
5. Zakup sprzętu
Mając już zgodę na realizacje inwestycji, możemy zakupić wskazany w dofinansowaniu sprzęt.
6. Realizacja i rozliczenie
Podczas realizacji należy prowadzić dokumentację związaną z kosztami inwestycji.
Należy też dokumentować w postaci fotografii kolejne etapy prac, po to by pokazać je potem Funduszowi podczas rozliczania się z przedsięwzięcia.
Co ważne nasz projekt powinien zakończyć się w czasie do 6 miesięcy od daty złożenia wniosku do WFOŚiGW.
Inwestycja powinna być również na tyle trwała by przez kolejne 3 lata można było z niej korzystać.
Po zakończeniu inwestycji należy złożyć wniosek do WFOŚiGW o wypłatę środków wraz ze wszystkimi fakturami/paragonami, protokołem odbioru oraz w przypadku samodzielnego montażu również stosownym oświadczeniem lub gdy montaż był wykonywany przez firmę zewnętrzną należy załączyć umowę z taką firmą (tylko gdy była zawarta).
Wszystkie niezbędne dokumenty znajdują się na stronach WFOŚiGW, w zakładce związanej z rozliczeniem przedsięwzięcia.
Po zatwierdzeniu rozliczenia dotacji otrzymujemy zwrot środków inwestycji zgodnie z zawartą umową.
Pieniądze są przelewane na nasze konta, które podawane jest podczas składania wniosku.